صفحه اصلی / اجتماعی / نزدیکی به ساعت انفجار/ احتمال جنگ همه جانبه در غزه/ صهیونیست ها از کدام منطقه حمله خواهند کرد؟/ یک اشتباه ایران و آمریکا را وارد جنگ می کند

نزدیکی به ساعت انفجار/ احتمال جنگ همه جانبه در غزه/ صهیونیست ها از کدام منطقه حمله خواهند کرد؟/ یک اشتباه ایران و آمریکا را وارد جنگ می کند

به گزارش خبر فوری، ارتش اسرائیل مدعی محاصرۀ کامل غزه شده است. برخی تحلیلگران و رسانه ها مدعی حملۀ همه جانبه و قریب الوقوع ارتش رژیم صهیونیستی به غزه شده اند. با این حال هنوز مشخص نیست اسرائیل طی دو یا سه روز آینده به غزه حمله خواهد کرد یا نه.

اما حملۀ زمینی اسرائیل به غزه چگونه خواهد بود و چه ابعادی خواهد داشت؟ آیا این حمله همه جانبه خواهد بود یا مجددا محدود است؟

حملۀ همه جانبه اسرائیل اتفاق می افتد؟

در حال حاضر، رژیم صهیونیستی از دو منطقه توانسته بخش هایی از غزه را به اشغال خود درآورد. منطقۀ شمالی غزه، از مرز مشترک تا نزدیکی منطقۀ السودانیه در اشغال صهیونیست ها است و منطقۀ مرکزی غزه از روستای جحر الدیک تا ساحل نیز شاهد حضور اشغالگران است.

در واقع اسرائیل با اشغال منطقۀ مرکزی غزه این باریکه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده و ارتباط این دو بخش را با هم قطع کرده است. از آن سو، اسرائیل مدعی محاصرۀ غزه از سمت دریای مدیترانه و در اختیار گرفتن سراسر مناطق ساحلی شده است.

اکنون مشخص نیست گام بعدی اسرائیلی ها چه خواهد بود و فاز بعدی حملۀ آنها چه شکلی خواهد داشت. برخی کارشناسان نظامی مدعی اند اسرائیل حملۀ همه جانبه نخواهد داشت و ترجیح می دهد عملیات خود را گام به گام و آرام انجام دهد.

ژنرال های ارشد رژیم صهیونیستی نگران تونل های مقاومت، جنگ شهری حماس و گیر کردن نفربرها و تانک هایشان در کوچه ها و خیابان های بسته شدۀ غزه هستند. این اتفاقی است که در جنگ ۲۲ روزه نیز افتاد و صهیونیست ها را با مشکلات فراوانی روبه رو ساخت. به همین دلیل، رژیم صهیونیستی قصد حملۀ همه جانبه به مناطق پرجمعیت غزه را نخواهد داشت.

نیروهای ارتش اسرائیل احتمالا از سمت شمال و از منطقۀ شرقی بیت حانون به سمت شمال و احتمالا جبالیا حرکت کنند و به احتمال بسیار زیاد در این منطقه درگیر جنگ مستقیم و شدید با نیروهای مقاومت شوند. ارتش اسرائیل به مردم غزه گفته به مناطق جنوبی بروند و در مناطق شمالی نمانند. این نشان می دهد که علی الظاهر اسرائیلی ها جنگ خود را در شمال ادامه می دهند.

با این حال، برخی معتقدند رژیم صهیونیستی فعلا قصد پیشروی از مناطق شمالی را ندارد چرا که می داند درگیر جنگ شدیدی با نیروهای مقاومت در جبالیا، الرمال، تل الهوی و مرکز غزه خواهد شد. نیروهای حماس در این مناطق زیادند و بافت شهری نیز به شکلی است که حماس دست برتر را دارد و احتمالا اسرائیل در صورت حمله درگیر جنگ خونینی شود و این چیزی است که نتانیاهو و سران ارتش رژیم صهیونیستی سعی دارند از آن دوری کنند چرا که می دانند تلفات زیادی خواهند داد و تلفات زیاد می تواند جو عمومی داخل فلسطین اشغالی را علیه آنها کند.

برخی تحلیلگران نظامی مدعی اند که ارتش اسرائیل احتمالا شکافی دیگر در جبهۀ جنوبی غزه ایجاد کند و غزه را به سه قسمت تقسیم کرده و میان نیروهای مقاومت فاصلۀ بیشتری ایجاد کند. این شکاف احتمالا بین منطقۀ خان یونس و دیر بلح خواهد بود. میان این دو منطقه فاصلۀ زیادی است، تراکم جمعیت در این قسمت کمتر است و احتمالا اسرائیل حملۀ خود را از این منطقه آغاز کند.

حملات هوایی – زمینی اسرائیل به غزه

آنچه مشخص است این است که رژیم صهیونیستی به روش ارتش نازی حملات زمینی خود را ادامه خواهد داد. ارتش نازی ها در جنگ جهانی دوم، نیروی هوایی یا «لوفت وافه» را به کار انداخته و قبل و حین پیشروی نیروهای خودی، شروع به بمباران شدید هوایی خطوط نخست دفاعی و شهرهای کشور های مورد هجوم قرار گرفته، می کرد تا با فلج کردن خطوط دفاعی، مانع از مقاومت شود. اسرائیل نیز با این تاکتیک ضمن بمباران شدید مناطق مسکونی سعی دارد مانع از حرکت سریع نیروهای مقاومت شود.

با این حال، مشخص نیست این تدبیر جواب دهد. غالب نیروهای مقاومت و حماس از طریق تونل های زیرزمینی خود عمل می کنند و موشک های اسرائیل قادر به از کار انداختن تونل های زیرزمینی نیست. موشک های اسرائیلی فقط مناطق مسکونی را هدف قرار داده و باعث افزایش کشتار مردم بی دفاع خواهد شد.

دیپلماسی آغازگر جنگ بزرگ می شود؟

بیش از تدبیرهای جنگی که در بالا ذکر شد، دیپلماسی آغازگر یا پایان دهندۀ جنگ خواهد بود. اسرائیل زمانی حملۀ عظیم خود را آغاز خواهد کرد که از عکس العمل کشورهای مسلمان مطمئن باشد. بلینکن، وزیر امور خارجۀ آمریکا که متحد اصلی اسرائیل در جنگ اخیر است، سفرهای خود را به کشورهای اطراف شدت بخشیده است.

او طی دو روز، دو سفر فوری و کوتاه به ترکیه و عراق داشت. حماس از قدیم متحد سیاسی ترکیه بوده و مقاومت عراق نیز جهت حمایت از غزه و حماس، حملات زیادی را علیه اسرائیل داشته است. بلینکن از طریق سفر به این دو کشور قصد راضی کردن مقامات این دو کشور و آماده سازی آنها جهت حملۀ بزرگ به غزه را داشته است. برخی رسانه ها هم از وعدۀ اسرائیل به ترکیه جهت اعطای ادارۀ غزه بعد از اشغال کامل آن خبر داده اند که هنوز مورد تایید ترکیه قرار نگرفته است.

آنچه واضح است این است که هرچقدر آمریکا و اسرائیل بیشتر بتوانند کشورهای عربی و مسلمان منطقه را نسبت به اتفاقات غزه ساکت و آرام کنند، احتمال حملۀ همه جانبه به غزه بیشتر است.

با این حال، کشورهای عربی و مسلمان منطقه تنها عامل دیپلماتیک موثر بر جنگ نیستند. محور مقاومت نیز عامل موثری در تعیین روند جنگ است. اگر واکنش حزب الله، انصار الله و سایر گروه های مقاومت در منطقه نسبت به حملۀ زمینی اسرائیل تند باشد، احتمال کاهش شدت حملات اسرائیل و عقب نشینی نیروهای صهیونیست زیاد است.

با این حال، اگر شدت عمل این گروه ها نیز بیش از حد باشد، شاید آمریکا مستقیما وارد جنگ شود و این امر ایران را هم وارد جنگ کرده و جنگ غزه را به سرعت به یک جنگ تمام عیار و شدید منطقه ای تبدیل خواهد کرد. از این رو، گروه های مقاومت نیز باید مانند همیشه به شرایط مختلف و عوامل گوناگون توجه کرده و بر اساس تدبیر عمل کنند.  

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.