صفحه اصلی / دانش و فناوری / علم / نقش پژوهش و تحقیقات در پیشرفت جامعه
نقش پژوهش و تحقیقات در پیشرفت جامعه- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

نقش پژوهش و تحقیقات در پیشرفت جامعه

#پژوهش #تحقیق #بیشتر_بدانیم #دانستنی

پژوهش، به معنای عام، بررسی یا کاوشی سخت کوشانه و به معنای خاص، تحقیق و تجربه‌ای جامع با هدف‌ کشف واقعیت‌های نو و تفسیر درست این واقعیت‌ها، تجدید نظر در نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین پذیرفته شده در پرتو واقعیت‌های کشف شده و به کارگیری عملی نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین جدید است. در معنایی دیگر، پژوهش فرایند رسیدن به راه حل‌های قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیرداده‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده و نظام‌منداست.

موفقیت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند که با تکیه بر ابتکارات و خلاقیت‌های به ودیعه نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است.

این فضای جدید و این تمدن نوظهور که خود برخاسته از تعاملات عمیق میان تمدنی و میان فرهنگی است، موجد خواست‌ها، نیازها، اندیشه‌ها مسائل و مشکلاتی است که به نوبه خود توسعه علم و اندیشه را می‌طلبد.

در این مسیر اندیشه‌های ژرف در قالب پژوهش‌های بنیادین صورت بحث پذیر به خود می‌گیرند و دستمایه انجام پژوهش‌های کاربردی می‌شوند تا خواست‌ها و نیازها را پاسخ گویند و راه‌حل‌های بهتر و بیشتری برای مسائل و  مشکلات جوامع بشری پیشنهاد کنند و همین جاست که نقش مؤثر و سهم بسزای بخش تحقیقات در روند تحولات جوامع آشکار می‌شود.‌

تحولات زندگی بشر در قرن بیستم نشان از گسترش روز افزون اهمیت علم و تحقیق داشت، به ویژه در نیمه  دوم این قرن کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش پژوهش در خلق فن‌آوری و شتاب‌دهی برای توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقویت و ارتقای بخش تحقیق نموده اند. از این روست که می‌توان گفت بین پیشرفت بخش تحقیق و شتاب توسعه فراگیر و پایدار در هر کشور ارتباط مستقیم برقرار است.

نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست. اما علی رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است.

منبع : سایت رادیو ایران

این مطالب را نیز ببینید!

افکار دانشگاهیان را باید به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم‌گیران اثرگذار جامعه هم منتقل شود. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست بررسی چگونگی تحقق اهداف بیانیه گام دوم، اظهار داشت: در آذر ماه شاهد روز دانشجو و روز وحدت حوزه و دانشگاه بودیم. این مسأله کماکان پر از گفت‌وگو است و می‌توان فرصت‌ها، کارکردها، تهدیدها و نقاط آسیب آن را به چند مرحله تقسیم کرد و وارد گفت‌وگو شد. وی افزود: همه اذعان دارند که فرصت‌های فراوانی پیش روی سرمایه‌های نخبگی جامعه رقم خورده و جدا از نزدیک شدن به دل‌ها، فکرها و زمینه‌سازی گفت‌وگوها که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدای دانشجو (شهید نمادین؛ شهید ابوفتح) رقم خورد،‌ زمینه هم‌افزایی‌های فراوانی را فراهم کرد. معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: عقلای جامعه و نخبگان دانشگاهی به این جمع‌بندی رسیدند که امروز نه همه علم در دانشگاه بوده و نه همه معنویت در حوزه است، بلکه امروز ما با فرصت‌ها و تهدیدهای مشترکی بین هر دوی این نهادها مواجهیم و باید با هم‌افزایی به دنبال تبیین و نظام مسائلی باشیم که امروز به‌عنوان تهدید و فرصت می‌تواند شامل هر دو مجموعه شود. وی بیان کرد: یکی از نقاط انتقادی مشترکی بین حوزه و دانشگاه، جدا بودن از نظام مسائل حاکم بر جامعه است؛ علی‌رغم دستاوردهای علمی فراوان و معنویت به معنای واقعی، اما انتقاداتی نسبت به فضای دانشگاه داریم که مطلوب ما نیست و آسیب‌های جدی نسبت به آن وجود دارد. حجت‌الاسلام صالحی اظهار داشت: مؤلفه‌های دینداری و دینمداری در دانشگاه نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست، حتی با وجود آنکه رویکردهای انتقادی به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند. برخی از انتقادات در فضای جامعه دانشگاه برگرفته از هویت دینی است. بی‌تفاوت نبودن، مطالبه‌گری،‌ عدالت‌طلبی، دانش‌محوری و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر که امکان دارد حتی در تقابل یا بهتر بگویم در انتقاد به برخی از ادبیات‌های مذهبی وجود دارد و با آن مواجهیم، می‌تواند نتیجه رویکرد انقلاب و اثرگذاری در حوزه و دانشگاه باشد. وی یادآور شد:‌ در مواجهه با برخی از دانشجویان متوجه می‌شویم که فضای دانشگاه فضای دین‌مدارانه‌ای نیست، البته انتقادات جدی وارد است، اما فراموش نکنیم وجه مشترک اکثریت آنها با هر گرایش سیاسی برگرفته از روحیاتی است که به‌واسطه انقلاب اسلامی در آنها ترویج و توسعه یافته است که می‌توان به روحیاتی همچون مطالبه‌گری و نقد اشاره کرد. دانشجوی امروز بی‌عدالتی و بی‌انصافی را بر نمی‌تابد و هر کسی با تفسیر خودش این جرأت را می‌یابد که در محیط غیررسمی موضوعات را به چالش بکشاند و نقد کند. معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: روش نقد باید اخلاق‌مدارانه و عادلانه باشد و این در مؤلفه دینداری است. در بین همه دستاوردها، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها از نظام مسائل جامعه قدری فاصله گرفته‌اند و آنگونه که باید و شاید ناظر به مسائل جامعه و به دنبال راه حل نیستند. علی‌رغم همه زحمات، خروجی حوزه و دانشگاه از نظام مسائل فردی و اجتماعی ما آنگونه که مطلوب ما باشد، گره باز نمی‌کند. به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وی بیان کرد:‌ باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم‌گیران اثرگذار جامعه هم منتقل شود. انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.