صفحه اصلی / اجتماعی / واکسن‌هایی که در ایران تزریق کردیم، سویه جدید کرونا را پوشش نمی‌دهد/ تابستان می‌گذرد اما پاییز و زمستان سختی خواهیم داشت

واکسن‌هایی که در ایران تزریق کردیم، سویه جدید کرونا را پوشش نمی‌دهد/ تابستان می‌گذرد اما پاییز و زمستان سختی خواهیم داشت

مصطفی نوری‌زاده در گفتگو با خبر فوری افزود: تعداد مبتلایان هفته گذشته در آمریکا بسیار افزایش داشته و ۱۷/۳ درصد مبتلایان به این نوع واریانت مبتلا هستند درحالی که یک هفته قبل‌تر این رقم ۱۲ درصد بوده و در اردیبهشت فقط یک درصد ابتلاها به این گونه اختصاص داشته است.

وی اظهار داشت: ۱۴/۵ درصد ابتلاهای بریتانیا و حدود ۲۰ هزار ابتلا در کره‌ جنوبی و ۱۴۳ فوتی در روسیه هم با این جهش درگیر هستند. در ایران هم موارد ابتلا گزارش شده‌است و باید مردم رعایت کنند.

او گفت: علائمی که از این جهش توسط آمریکا و بریتانیا گزارش شده شامل آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه، گلودرد، سرفه و کاهش یا از بین رفتن حس بویایی است.

تاثیر ‌واکسن‌ها بر جهش جدید کرونا چقدر است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران درباره اثربخشی واکسن ها بر سویه جدید نیز گفت: واکسن‌هایی که مردم ایران تزریق کرده‌اند، آخرین جهشی که خطر ایجاد می‌کند را پوشش نمی‌دهد. متاسفانه واکسن‌هایی که ما در کشور استفاده کردیم به روز شده نبوده‌اند.

او پیش بینی کرد: در فصل تابستان پیش‌بینی می‌کنم به مشکل نخواهیم‌خورد، اما احتمالا پاییز و زمستان سختی را تجربه خواهیم کرد، البته نه به سختی ویروس دلتا اما احتمال افزایش آمار ابتلاها وجود دارد.

نوری زاده بیان کرد: متاسفانه در ایران هیچ پژوهشی روی دارو و واکسن‌ها انجام نشد و حتی وزارت بهداشت اعلام نیاز برای جذب پژوهشگران و تحقیق در این ماجرا نداشت.

او پیشنهاد کرد: وزارت بهداشت باید از همین الان برای تولید و واردات واکسن‌های به روز شده برنامه‌ریزی‌ کند.

این استاد دانشگاه توضیح داد: درصورتی که مطالعه‌ای انجام نشود، می‌توانیم از نتایج مطالعاتی سایر کشورها استفاده کنیم و به شرطی که واکسن ها از نظر توالی آمینو اسیدی شبیه واکسن های ما باشند، موارد را تعمیم بدهیم.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.