صفحه اصلی / آموزش عالی / پررونق‌ترین بهار/ ۲۵میلیون نفر در برنامه‌های فرهنگی شرکت کردند

پررونق‌ترین بهار/ ۲۵میلیون نفر در برنامه‌های فرهنگی شرکت کردند

به گزارش دانستنی نیوز، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد امروز (چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲) در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، گفت: برآوردهای دقیق ما بر اساس سامانه‌های ثبت حضور افراد نشان می‌دهد در فصل بهار نزدیک به ۲۵ میلیون ایرانی در برنامه‌های فرهنگی شرکت کرده‌اند و این عدد بسیار خوب و غیرقابل مقایسه با تمام ادوار گذشته است.

وی افزود: بهار ۱۴۰۲ پررونق‌ترین بهار، در حوزه فرهنگ و هنر بوده که از این بابت از تمام همکاران حوزه فرهنگ و هنر تشکر می‌کنم و هم از تمام مردم فرهنگ‌دوست کشور که با حضور پرنشاط خود تجربه جدیدی را برای این حوزه رقم زدند قدردانی می‌کنم.

شرکت‌های دولتی باید یک درصد از منابع خود را در حوزه فرهنگ هزینه کنند

اسماعیلی با اشاره به اینکه در جلسه امروز هیأت دولت، آئین نامه اجرایی بند «ه» تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۲ را به تصویب رسید، اظهار کرد: این اتفاق مهمی برای فرهنگ و هنر محسوب می‌شود که بر اساس آن، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی موظف می‌شوند یک درصد از منابع خود را در فرهنگ و هنر تحت نظارت کارگروهی به ریاست وزیر ارشاد هزینه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امید است با همکاری دستگاه‌های مرتبط بتوانیم در این موضوع و نهادهای مختلف فصل جدید برای فرهنگ و هنر کشور و با رعایت هنجارهای قانونی و شرعی رقم بزنیم. همچنین با همکاری صورت گرفته میان وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه بیش از ۸۰ درصد پیشنهادها به تصویب هیئت دولت رسید و لایحه مربوطه به مجلس ارائه شد.

کارخانه مشترک تولید کاغذ ایران و ونزوئلا به زودی بهره‌برداری می‌شود

وی با اشاره به احداث کارخانه کاغذ در ونزوئلا گفت: این کارخانه به دلیل داشتن آب و هوای مستعد احداث شده و دولت این کشور ۴۰۰ هزار هکتار جنگل به آن اختصاص داده است. اکنون ماشین آلات مربوطه وارد ونزوئلا شده و قرار است تیم فنی ایرانی در روزهای آینده به این کشور اعزام شده و توان فنی آنها را بررسی کنند.

اسماعیلی تاکید کرد: اقتضائات و ماشین آلات راه اندازی این کارخانه موجود است اما از آنجا که ونزوئلا تحریم است نیاز به سرمایه در گردش داشت که این سرمایه در تهران تأمین می‌شود. بسیاری از کارخانه‌های کاغذ ما نیاز به چوب ندارند و از ضایعات یا نیشکر جنوب بهره می‌برند لذا دانش فنی تولید کاغذ را داریم.

وی بیان کرد: با این امکانی که در ونزوئلا فراهم شده، تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان کارخانه کاغذ ونزوئلا به بهره برداری برسد، ضمن اینکه امکان خوبی را در کشورهای منطقه برای بازار آن داریم، همچنین می‌توانیم بخشی از نیاز داخلی به کاغذ را از این محل تهیه کنیم.

نظام حکمرانی فرهنگی و هنری قدیمی ما نیاز به بازتعریف دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره فراهم شدن دستورالعمل نظارت ساترا، گفت: نظارت بر کل فرایند صوت و تصویر فراگیر بخش‌های مختلفی دارد. صوت و تصویر فراگیر را با نمایش سریال‌های خانگی اشتباه گرفتیم ولی این جزئیات در آئین نامه مشخص می‌شود. در حال حاضر یک تفکیک کار بین نهادها مشخص شده که قانون آن ظرف سه ماه آماده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمایش خانگی، سینما و تلویزیون حداقل‌های قانونی‌اش برای نظارت یکی است، عنوان کرد: مگر در صدا و سیما می‌توانیم خانم بدون حجاب و برخی جرایم و صحنه‌های خشن را نشان دهیم که در شبکه خانگی نشان دهیم! شوراهای نمایش این تشخیص را می‌دهند و همان‌ها هم این کار را انجام می‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مرجعیت صدا و سیما در افکار عمومی گفت: فناوری‌های نوین دغدغه‌هایی ایجاد کرده که در یک دهه اخیر باعث تضعیف نظام حکمرانی معمولی و سنتی ما شده است. در روزنامه‌ها حدود هفتصد شمارگان داشتیم اما الان متوسط به چند هزار تا رسیده است. حتی آگهی‌های روزنامه‌ها حدود سیصد صفحه بود که الان دیگر چنین رقمی نداریم.

اسماعیلی ادامه داد: بنابراین نظام حکمرانی فرهنگی و هنری قدیمی ما نیاز به بازتعریف دارد. ممکن است برخی از این حرف‌ها سوءاستفاده سیاسی کنند و بگویند مرجعیت صدا و سیما کاهش یافته است، در حالی که صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد و دستگاه‌های فرهنگی و هنری با فناوری‌هایی مواجه هستند که با سرعت بالا خود را تحمیل می‌کنند.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر بازآرایی رسانه‌ای و ایجاد اقتضائات در هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: زمانی سریال‌های صدا و سیما هشتاد درصد بیننده داشت، اما امروز با حضور رقبا این رقم کاهش یافته و بر روند رسانه و روزنامه هم اثر گذاشته است. باید این تفاوت‌ها را ببینیم، در نظام حکمرانی فرهنگی کشور نیاز داریم به فناوری‌های نو توجه کنیم، اگر بخواهیم با روش سنتی کار کنیم عقب می‌مانیم.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.