صفحه اصلی / اجتماعی / آشوب در کنگره/ جنگ بین ۳ جمهوری خواه برای جانشینی مک کارتی/ سایه ترامپ بر سر محافظه‌کاران؛ کت تن مرد مونارنجی است

آشوب در کنگره/ جنگ بین ۳ جمهوری خواه برای جانشینی مک کارتی/ سایه ترامپ بر سر محافظه‌کاران؛ کت تن مرد مونارنجی است

به گزارش خبر فوری، از همان ابتدا مشخص بود که انتخاب جنجالی کوین مک کارتی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان در ژانویه سرانجام خوبی نخواهد داشت و او را در موقعیتی ضعیف قرار خواهد داد. این اتفاق به سقوط بی سابقه او انجامید.

اکنون، جمهوری‌خواهان ارشد از اعضای حزب می‌خواهند که موضوع پیدا کردن جانشین برای مک کارتی را پشت درهای بسته و قبل از رای‌گیری حل کنند.

گرت گریوز، نماینده کنگره در این باره گفت: سیرک ژانویه مجددا در حال تکرار است. این منطقی نیست.

جمهوری خواهان روز سه شنبه قصد دارند روند انتخاب جانشین مک کارتی را به صورت خصوصی و در یک مجمع عصرگاهی که در آن، نامزدها می توانند برای هم حزبی های خود سخنرانی کنند، آغاز کنند. جمهوری‌خواهی که بتواند تایید اکثریت اعضا حزب را به دست آورد، نماینده جمهوری خواهان برای رأی گیری نهایی در کنگره خواهد بود.

با این حال، ممکن است اختلافات آنقدر عمیق باشد که کار در سه شنبه به پایان نرسد. شکاف های درون حزبی عمیق اند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات سال ۲۰۲۴، درست بعد از نیمه‌شب جمعه از جیم جردن، جمهوری خواه تندرو حمایت کرد.

به گفته چند نفر از نزدیکان ترامپ، او در حال مذاکره برای بازدید از کاپیتول هیل (ساختمان کنگره آمریکا) در هفته آینده جهت شرکت در مجمع نامزدهای حزب جمهوری خواه است اما مشخص نیست با درخواست او موافقت شود‌.

نکته مهم دیگر این است که دموکرات ها نیز در کنگره رأی خواهند داد و اگرچه جمهوری خواهان اکثریت اندکی داشته و قدرت انتخاب رئیس بعدی را در اختیار دارند اما اگر روی یک گزینه به اجماع نرسند، کار گره می خورد.

آسوشیتد پرس در گزارش خود مروری بر مهم ترین نامزدهای حزب جمهوری خواه جهت جانشینی کوین مک کارتی و ریاست بر کنگره آمریکا داشته است:

استیو اسکالیس

استیو اسکالیس نماینده لوئیزیانا در حال حاضر جمهوری خواه برتر مجلس نمایندگان است. او به عنوان یک محافظه کار سرسخت شناخته می شود. اسکالیس یک انتخاب منطقی برای بسیاری از جمهوری خواهان خواهد بود. او سالها تجربه رهبری حزب را داشته است. اسکالیس از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ رهبر اکثریت و از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ رهبر اقلیت مجلس بوده است.

اسکالیس با نوعی سرطان خون دست به گریبان است و تحت درمان شیمی درمانی قرار دارد. اگرچه اسکالیس هنوز به کنگره می آید اما شیمی درمانی آسیب جدی جسمانی به او زده است. این مساله سؤالاتی را برای برخی ایجاد کرده که آیا اسکالیس می تواند نقش پرطمطراق یک سخنران قدرتمند و رهبر نافذ را در کنگره بر عهده بگیرد؟ آیا آسیب جسمی مانع از فعالیت او نمی شود؟ به هر حال، اسکالیس به عنوان یک مبارز شهرت دارد.

او در سال ۲۰۱۷ با شلیک یک مهاجم، در زمین بیسبالی در الکساندریای ویرجینیا مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه ران آسیب دید. اسکالیس بستری های طولانی مدت، جراحی های متعدد و توانبخشی های دردناکی را تحمل کرده و تا کنون از پا نیفتاده است. این امر جمهوری خواهان را امیدوار کرده که اسکالیس بتواند جانشینی مک کارتی را بر عهده بگیرد.

هم جمهوری‌خواهان میانه‌رو، مانند تونی گونزالس، نماینده تگزاس، و هم قانون‌گذاران راست افراطی، از جمله مت گاتس، نماینده فلوریدا، در مورد پتانسیل اسکالیس برای رهبری مجلس نمایندگان صحبت کرده‌اند. بیشتر آنان موافق اسکالیس هستند. از نظر آنان، اسکالیس می تواند جناح‌های متخاصم حزب را متحد کند.

اسکالیس رابطه نسبتا دوستانه ای با ترامپ داشته و  از جمله ۱۴۷ جمهوری‌خواهانی بود که به پیروزی جو بایدن دموکرات در انتخابات رای منفی دادند.

جیم جردن

جیم جردن نماینده اوهایو، بنیانگذار گروه آزادی مجلس، احتمالاً گزینه مطلوب محافظه کاران تندرو است. رهبر کمیته قضایی کنگره نقشی کلیدی در تحقیقات استیضاح بایدن توسط جمهوریخواهان ایفا کرده است و از این جهت، محبوب ترامپیست ها است.

جمهوریخواه تندرو اوهایویی که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد، تلاش کرده بود به اقدام نهایی مک کارتی برای حفظ وحدت جمهوری خواهان کمک کند. از زمانی که جمهوری خواهان اکثریت را به دست آوردند، جردن یکی از مدافعان کلیدی مک کارتی بود. با این حال، این نماینده ۵۹ ساله یکی از نزدیک ترین متحدان ترامپ در زمان ریاست جمهوری او نیز بوده است. ترامپ حتی پنج روز پس از حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره، مدال آزادی ریاست جمهوری را به جردن اعطا کرد. جردن روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «احساس می‌کنم می‌توانم رای‌دهندگان محافظه‌کار را در سراسر کشور متحد کنم و با میانه‌روها ارتباط خوب برقرار کنم».

شاید مهم‌ترین نکته در رابطه با جردن این باشد که  او در هفته‌ها و روزهای قبل از شورش کنگره، از نزدیک با ترامپ و دستیاران او در کاخ سفید دیدار کرد و درباره اینکه کنگره چگونه می‌تواند به ترامپ کمک کند تا مانع از تایید ریاست جمهوری بایدن شود، راهکار ارائه داد. جردن همچنین از اجرای احضاریه صادر شده توسط کمیته مجلس نمایندگان که در مورد حمله ۶ ژانویه تحقیق می کردند، خودداری کرد.

جردن با چند اتهام دیگر هم رو به رو است. او زمانی مربی کشتی در ایالت اوهایو بود. او متهم است که در مورد سوء استفاده یکی از پزشکان تیمش از ورزشکاران سکوت کرده است. جردن این اتهامات را رد کرده است.

کوین هرن

کوین هرن، نماینده اوکلاهاما رهبری کمیته مطالعات جمهوری خواهان، بزرگترین گروه محافظه کار در مجلس، را بر عهده دارد و به عنوان یک قانونگذار متمرکز بر روابط سیاسی شهرت دارد. در مقایسه با اسکالیس و جردن، هرن ۶۱ ساله، مدت زیادی در مجلس حضور نداشته و در سال ۲۰۱۸ در انتخابات پیروز شد اما او تجربه زیادی در دنیای تجارت داشته است. هرن یکی از روسای “مک دونالد” است و  میلیون ها دلار درآمد کسب کرده است. هرن این مساله را نقطه قوت خود می داند   و این هفته به خبرنگاران گفت: “من فکر می کنم شما باید مجموعه مهارت های متفاوتی داشته باشید.

هرن یکی از ۱۴۷ جمهوری خواهی بود که به تایید انتخابات ۲۰۲۰ رای منفی داد.

انتخاب ترامپ؛ پیشنهاد عجیب سوپر تندروها

دموکرات‌ها در حال متحد شدن روی حکیم جفریس، رهبر اقلیت و نماینده نیویورک، به عنوان انتخاب نهایی خود به عنوان نامزد نهایی هستند، درست مانند آنچه در ژانویه انجام دادند.

چندین جمهوری‌خواه راست افراطی اشاره کرده‌اند که لازم نیست رئیس مجلس عضو نماینده مجلس باشد و پیشنهاد کرده‌اند که ترامپ یا یکی از متحدان نزدیک او را برای ریاست مجلس معرفی کنند. با این حال، ترامپ به صراحت اعلام کرده است که بر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تمرکز کرده است.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.