صفحه اصلی / دانش و فناوری / علم / دانستنی های علمی
دانستنی های علمی- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

دانستنی های علمی

#دانستنی_علمی#دانستنی #بیشتر_بدانیم

مطالبی که در این بخش می خوانید، مجموعه ای از دانستنی ها و یافته های علمی دانشمندان است که با همین عنوان، شامل نقش سپاسگزاری بر کنترل خویشتن، نقش عملکرد مغز بر چاقی و تأثیر نور آبی برسرعت واکنش مغز، آورده شده است.

سپاسگزاری منجر به افزایش صبر و کنترل بر خویش می شود

از دیرباز گفته می شود که برای صبور بودن باید منطقی بود و اراده قوی داشت و وضعیت روانی به عنوان مقصر ناشکیبایی شناخته می شود. اما پژوهشگران دانشگاه نورث ایسترن دریافته اند که برخی فاکتورهای روانی از جمله سپاسگزاری، باعث شکیبایی می شود. ذهن انسان تمایل دارد به آنچه که به صورت آنی به دست می آید، ارزش بیشتری بدهد تا آنچه که در آینده به دست می آید. این ارتباط دارد با تمام نتایج بد از مقروض شدن گرفته تا اعتیاد.

پژوهشگران دریافته اند که سپاسگزاری باعث کنترل بر نفس می شود و توانایی صبر کردن را زیاد می کند. سپاسگزاری منجر به بالارفتن مقاومت بر وسوسه می گردد تا بتوان کار درست را انجام داد. نکته اینجاست که نباید همواره بر بزرگ ترین نعمت زندگی تمرکز کرد زیرا به عادت تبدیل می شود. بلکه باید موهبت های کوچک تمرکز کرد مثلاً لطفی که یک نفر برای شما انجام داده است. با زمان گذاشتن و شماردن نعمت ها و تمرکز بر آنچه که سپاسگزارش هستید، می توان کنترل بر نفس را زیاد کرد.

چاقی ناشی از عملکرد نادرست مغز است

پژوهشگران دانشگاه مک کوری دریافته اند که چاقی ناشی از یک اختلال پیشرونده در فرایندهای متعدد شناختی است که بر خوردن تأثیر می گذارد. در واقع، غذا خوردن زیاد، ناشی از ناتوانی «بازداری حافظه» است. بازداری حافظه ، فرایندی است در هیپوکاموس که بواسطه آن، خاطراتی که دیگر به کار نمی آیند مسدود می شود. در یک مغز سالم، خاطرات مربوط به غذا در زمان گرسنگی در نواحی جلویی مغز قرار می گیرد و بعد از رفع گرسنگی، مسدود می شود. بنابراین وقتی که گرسنگی اولویتی ندارد، افکار مرتبط با غذا، کنار گذاشته می شود. رژیم های غذایی که حاوی چربی و شکر زیاد و همچنین میوه و فیبر کم است، توانایی بازداری حافظه در هیپوکاموس را ضعیف می کند. این باعث می شود که مقاومت در برابر غذا خوردن کاهش یابد حتی در زمان سیری.

نور آبی باعث افزایش سرعت واکنش مغز می دهد

بر اساس پژوهش انجام شده در دانشگاه آریزونا، قرار گرفتن در معرض نور آبی در زمان انجام فعالیت های شناختی به مدت یک ساعت، باعث تغییر در بخش هایی از کورتکس پیشانی مغز می شود که در نتیجه آن، تغییر قابل اندازه ای در سرعت واکنش رخ می دهد. پژوهشگران معتقدند که استفاده از نور آبی در محیط هایی که نیاز به هشیاری و تصمیم گیری سریع دارد می تواند منجر به بهبود عملکرد شود از جمله این موارد می توان به کابین خلبان، اتاق عمل، یا نهادهای نظامی اشاره کرد. همچنین استفاده از نور آبی در جاهایی که نور مستقیم آفتاب موجود نیست، می تواند مؤثر باشد. حتی قبل از انجام فعالیت های شناختی مهم از جمله امتحانات، با قرار گرفتن در معرض نور آبی، می توان تا نیم ساعت از تأثیر آن برخوردار بود.

منبع:آکادمی تفکر

این مطالب را نیز ببینید!

افکار دانشگاهیان را باید به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم‌گیران اثرگذار جامعه هم منتقل شود. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست بررسی چگونگی تحقق اهداف بیانیه گام دوم، اظهار داشت: در آذر ماه شاهد روز دانشجو و روز وحدت حوزه و دانشگاه بودیم. این مسأله کماکان پر از گفت‌وگو است و می‌توان فرصت‌ها، کارکردها، تهدیدها و نقاط آسیب آن را به چند مرحله تقسیم کرد و وارد گفت‌وگو شد. وی افزود: همه اذعان دارند که فرصت‌های فراوانی پیش روی سرمایه‌های نخبگی جامعه رقم خورده و جدا از نزدیک شدن به دل‌ها، فکرها و زمینه‌سازی گفت‌وگوها که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدای دانشجو (شهید نمادین؛ شهید ابوفتح) رقم خورد،‌ زمینه هم‌افزایی‌های فراوانی را فراهم کرد. معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: عقلای جامعه و نخبگان دانشگاهی به این جمع‌بندی رسیدند که امروز نه همه علم در دانشگاه بوده و نه همه معنویت در حوزه است، بلکه امروز ما با فرصت‌ها و تهدیدهای مشترکی بین هر دوی این نهادها مواجهیم و باید با هم‌افزایی به دنبال تبیین و نظام مسائلی باشیم که امروز به‌عنوان تهدید و فرصت می‌تواند شامل هر دو مجموعه شود. وی بیان کرد: یکی از نقاط انتقادی مشترکی بین حوزه و دانشگاه، جدا بودن از نظام مسائل حاکم بر جامعه است؛ علی‌رغم دستاوردهای علمی فراوان و معنویت به معنای واقعی، اما انتقاداتی نسبت به فضای دانشگاه داریم که مطلوب ما نیست و آسیب‌های جدی نسبت به آن وجود دارد. حجت‌الاسلام صالحی اظهار داشت: مؤلفه‌های دینداری و دینمداری در دانشگاه نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست، حتی با وجود آنکه رویکردهای انتقادی به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند. برخی از انتقادات در فضای جامعه دانشگاه برگرفته از هویت دینی است. بی‌تفاوت نبودن، مطالبه‌گری،‌ عدالت‌طلبی، دانش‌محوری و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر که امکان دارد حتی در تقابل یا بهتر بگویم در انتقاد به برخی از ادبیات‌های مذهبی وجود دارد و با آن مواجهیم، می‌تواند نتیجه رویکرد انقلاب و اثرگذاری در حوزه و دانشگاه باشد. وی یادآور شد:‌ در مواجهه با برخی از دانشجویان متوجه می‌شویم که فضای دانشگاه فضای دین‌مدارانه‌ای نیست، البته انتقادات جدی وارد است، اما فراموش نکنیم وجه مشترک اکثریت آنها با هر گرایش سیاسی برگرفته از روحیاتی است که به‌واسطه انقلاب اسلامی در آنها ترویج و توسعه یافته است که می‌توان به روحیاتی همچون مطالبه‌گری و نقد اشاره کرد. دانشجوی امروز بی‌عدالتی و بی‌انصافی را بر نمی‌تابد و هر کسی با تفسیر خودش این جرأت را می‌یابد که در محیط غیررسمی موضوعات را به چالش بکشاند و نقد کند. معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: روش نقد باید اخلاق‌مدارانه و عادلانه باشد و این در مؤلفه دینداری است. در بین همه دستاوردها، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها از نظام مسائل جامعه قدری فاصله گرفته‌اند و آنگونه که باید و شاید ناظر به مسائل جامعه و به دنبال راه حل نیستند. علی‌رغم همه زحمات، خروجی حوزه و دانشگاه از نظام مسائل فردی و اجتماعی ما آنگونه که مطلوب ما باشد، گره باز نمی‌کند. به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وی بیان کرد:‌ باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم‌گیران اثرگذار جامعه هم منتقل شود. انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.