صفحه اصلی / دانش و فناوری / علم / درخشان ترین ستاره ها
- پایگاه اینترنتی دانستنی ایراندرخشان ترین ستاره ها

درخشان ترین ستاره ها

#ستاره_های_درخشان #دانستنی #بیشتر_بدانیم

یکی از شگفتی های جهان آفرینش، شگفتی هایی است که در خلق آسمان و ستاره ها و سیارات عظیم الجثه وجود دارد و خداوند قادر متعال در چندین آیه قرآن کریم ما را به تدبر در مورد آن ها دعوت می کند. از جمله آن ها ستاره های درخشانی هستند که در این نوشته به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم.

نگهبان شمال یا سِماک رامِح:

نام ستاره‌ای در صورت فلکی گاوران است. این ستاره، سومین ستاره از نظر قدرت درخشش در آسمان شب است. نگهبان شمال یک اَبَرغول سرخ و رنگ آن سرخ روشن است و از درخشان ترین ستاره‌های آسمان شب است.

برای رصد آن باید در نیمه‌شب ماه ژوئن به آسمان جنوبی نگریست.

سرعت آن بیش از ۱۲۵ کیلوتر بر ثانیه برآورد می‌شود و به علت دوری،۸۰۰

سال طول می‌کشد تا قوسی برابر نیم‌درجه را در آسمان بپیماید. ۸۰۰ سال دیگر، نگهبان شمال به اندازه نیم‌درجه، یعنی فاصله‌ای برابر با قطر ظاهری ماه، به صورت فلکی دوشیزه نزدیک‌تر خواهد شد.

درخشندگی : ۴ برابر خورشید

دما : ۴۲۰۰ درجه کلوین

شعاع : ۹۶ برابر خورشید

جرم : ۰.۰۰۰۳ برابر خورشید

پای شکارچی یا رِجل‌الجَبّار :

درخشان‌ترین ستارهٔ صورت فلکی شکارچی (جبار) است. پای شکارچی یک ابرغول آبی رنگ است که قطر آن حدوداً ۷۰ بار از قطرخورشید بزرگ‌تر است.

درخشندگی : ۶۶۰۰۰ برابر خورشید

دما : ۱۱۰۰۰ درجه

شعاع : ۷۰ برابر خورشید

جرم : ۱۷ برابر خورشید

اِبط‌الجوزا (در پارسی میانه: بَشْن):

دومین ستاره درخشان در صورت فلکی شکارچی (پس از پای شکارچی) است.

ابط‌الجوزا دهمین ستارهٔ درخشان آسمان شب است.این ستاره، یک اَبَرغول سرخ متغیر با دوره‌ای چندصد‌روزه است. ابط‌الجوزا ستاره غول پیکرى است که قطر آن در حدود چهارصد میلیون کیلومتر است، یعنی این ستاره مى تواند ۳۰ میلیون خورشید را در خود جاى دهد. ستارهٔ ابط‌الجوزا به قدری بزرگ است که اگر به جای خورشید در مرکز منظومه خورشیدی قرار گیرد، تا نزدیک مدار سیارک‌ها را اشغال می‌کند. ابط‌الجوزا پس از خورشید دومین قطر ظاهری بزرگ را دارد.

واژهٔ ابط‌الجوزا عربی است و معنی واژگانی آن «زیر بغل میانی» است.

مجموعه‌ای از پنج ستاره که بالاتر از ابط‌الجوزا قرار دارند ستارگان گرز هستند که نمایشگر گرزی در دست راست شکارچی هستند. قدر ظاهری این پنج ستاره کم‌تر از ابط‌الجوزا است.

درخشندگی : ~۱۰ هزار برابر خورشید

دما : ۳۶۵۰ درجه

شعاع : ۶۵۰ برابر خورشید

جرم :۰.۰۰۰۰۰۰۱ برابر خورشید

شِعرای شامی :

یکی از ستارگان درخشان آسمان است. این ستاره در صورت فلکی سگ کوچک قرار دارد و درخشان‌ترین ستاره آن صورت است. شعرای شامی از ستارگان نزدیک به خورشید است. این ستاره از شمال طلوع می‌کند و چون‌که شام (منطقهٔ سوریه) در شمال نواحی عرب‌نشین قرار دارد آن را شعرای شامی نام نهاده‌اند.

درخشندگی : ۵.۵ برابر خورشید

دما : ۹۷۰۰/۶۶۵۰ درجه کلوین

شعاع : ۰۰۲ /۱۸۶ برابر خورشید

جرم : ۰۶۰/۱۵۰ برابر خورشید

کرکس نشسته، ‌ونند، نَسر واقع :

سومین ستاره پرنور آسمان است. این ستاره زمانی ستارهٔ قطبی زمین بود و در ۱۲۰۰۰ سال دیگر نیز ستارهٔ قطبی خواهد شد.

این ستاره در پیکر آسمانی دیگ‌پایه (شلیاق) قرار گرفته است و به همراه دو ستاره دیگر تشکیل مثلث تابستانه را می‌دهند. ونند را در ایران باستان نگهبان دروازه‌ها و گذرگاه‌های کو‌های البرز می دانستند.

در سال ۱۹۸۳ توسط ماهواره اخترشناختی فروسرخ (IRAS) کشف شد که این ستاره را هاله‌ای از گرد و غبار فراگرفته که شاید در آینده از آن غبار سیاره‌هایی تشکیل شوند.

درخشندگی : ۵۱ برابر خورشید

دما : ۹۳۰۰ درجه کلوین

شعاع : ۳ برابر خورشید

جرم : ۶/۲ برابر خورشید

رجل قنطورس یا آلفا قنطورس:

رجل قنطورس یک جفت‌ستاره است که به همراه پروکسیما قنطورس که بسیار ضعیف‌تر است یک سامانهٔ سه‌گانه تشکیل می‌دهد. این سامانه، از همهٔ ستاره‌ها به منظومهٔ خورشیدی ما نزدیک‌تر است. فاصلهٔ رجل قنطورس از خورشید ۴٫۳۶ سال نوری است.

درخشندگی : ۵۴.۱ + ۰.۴۴ برابر خورشید

دما : ۵۸۰۰ + ۵۳۰۰ درجه کلوین

شعاع : ۱,۲ + ۰,۸ برابر خورشید

جرم : ۱,۰۹ + ۰,۹۰ برابر خورشید

منبع: شگفتی های آسمان

این مطالب را نیز ببینید!

افکار دانشگاهیان را باید به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم‌گیران اثرگذار جامعه هم منتقل شود. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست بررسی چگونگی تحقق اهداف بیانیه گام دوم، اظهار داشت: در آذر ماه شاهد روز دانشجو و روز وحدت حوزه و دانشگاه بودیم. این مسأله کماکان پر از گفت‌وگو است و می‌توان فرصت‌ها، کارکردها، تهدیدها و نقاط آسیب آن را به چند مرحله تقسیم کرد و وارد گفت‌وگو شد. وی افزود: همه اذعان دارند که فرصت‌های فراوانی پیش روی سرمایه‌های نخبگی جامعه رقم خورده و جدا از نزدیک شدن به دل‌ها، فکرها و زمینه‌سازی گفت‌وگوها که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدای دانشجو (شهید نمادین؛ شهید ابوفتح) رقم خورد،‌ زمینه هم‌افزایی‌های فراوانی را فراهم کرد. معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: عقلای جامعه و نخبگان دانشگاهی به این جمع‌بندی رسیدند که امروز نه همه علم در دانشگاه بوده و نه همه معنویت در حوزه است، بلکه امروز ما با فرصت‌ها و تهدیدهای مشترکی بین هر دوی این نهادها مواجهیم و باید با هم‌افزایی به دنبال تبیین و نظام مسائلی باشیم که امروز به‌عنوان تهدید و فرصت می‌تواند شامل هر دو مجموعه شود. وی بیان کرد: یکی از نقاط انتقادی مشترکی بین حوزه و دانشگاه، جدا بودن از نظام مسائل حاکم بر جامعه است؛ علی‌رغم دستاوردهای علمی فراوان و معنویت به معنای واقعی، اما انتقاداتی نسبت به فضای دانشگاه داریم که مطلوب ما نیست و آسیب‌های جدی نسبت به آن وجود دارد. حجت‌الاسلام صالحی اظهار داشت: مؤلفه‌های دینداری و دینمداری در دانشگاه نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست، حتی با وجود آنکه رویکردهای انتقادی به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند. برخی از انتقادات در فضای جامعه دانشگاه برگرفته از هویت دینی است. بی‌تفاوت نبودن، مطالبه‌گری،‌ عدالت‌طلبی، دانش‌محوری و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر که امکان دارد حتی در تقابل یا بهتر بگویم در انتقاد به برخی از ادبیات‌های مذهبی وجود دارد و با آن مواجهیم، می‌تواند نتیجه رویکرد انقلاب و اثرگذاری در حوزه و دانشگاه باشد. وی یادآور شد:‌ در مواجهه با برخی از دانشجویان متوجه می‌شویم که فضای دانشگاه فضای دین‌مدارانه‌ای نیست، البته انتقادات جدی وارد است، اما فراموش نکنیم وجه مشترک اکثریت آنها با هر گرایش سیاسی برگرفته از روحیاتی است که به‌واسطه انقلاب اسلامی در آنها ترویج و توسعه یافته است که می‌توان به روحیاتی همچون مطالبه‌گری و نقد اشاره کرد. دانشجوی امروز بی‌عدالتی و بی‌انصافی را بر نمی‌تابد و هر کسی با تفسیر خودش این جرأت را می‌یابد که در محیط غیررسمی موضوعات را به چالش بکشاند و نقد کند. معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: روش نقد باید اخلاق‌مدارانه و عادلانه باشد و این در مؤلفه دینداری است. در بین همه دستاوردها، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها از نظام مسائل جامعه قدری فاصله گرفته‌اند و آنگونه که باید و شاید ناظر به مسائل جامعه و به دنبال راه حل نیستند. علی‌رغم همه زحمات، خروجی حوزه و دانشگاه از نظام مسائل فردی و اجتماعی ما آنگونه که مطلوب ما باشد، گره باز نمی‌کند. به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وی بیان کرد:‌ باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم‌گیران اثرگذار جامعه هم منتقل شود. انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.