صفحه اصلی / اقتصادی / مسئولیت اجتماعی / حرکت مسئولیت اجتماعی به سمت مدیریت اثربخش در حوزه های مختلف
حرکت مسئولیت اجتماعی به سمت مدیریت اثربخش در حوزه های مختلف

حرکت مسئولیت اجتماعی به سمت مدیریت اثربخش در حوزه های مختلف

Originally posted 2022-08-22 16:43:56.

کارگاه آموزشی دومین دوره جشنواره روابط عمومی مسئولیت اجتماعی با همکاری دپارتمان آموزش رسانه مسئولیت اجتماعی برگزار شد.

حرکت مسئولیت اجتماعی به سمت مدیریت اثربخش در حوزه های مختلف

به گزارش دانستنی نیوز  به نقل از  رسانه مسئولیت اجتماعی ، بیتا خداویسی : دو کارگاه آموزشی به صورت آنلاین روز قبل از برگزاری دومین دوره جشنواره روابط عمومی مسئولیت اجتماعی با حضور اساتید حوزه مسئولیت اجتماعی برگزار شد.

کارگاه آموزشی دوم با حضور دکتر ابراهیم جعفریانی مدرس مسئولیت اجتماعی در تاریخ ۳۰ مرداد ساعت ۱۲ ظهر الی ۱۴ برگزار شد که این مدرس مسئولیت اجتماعی با اشاره به تعریف مسئولیت اجتماعی کارگاه خود را آغاز کرد و گفت: مسئولیت اجتماعی به معنای این است که چگونه یک سازمان کسب و کار خود را اداره می کند و ماحصل این تغییر در پارادایم کاری چیست،این مفهوم حرکت از ناکارآمدی را به سمت مدیریت اثربخش مبانی مالی، اجتماعی، و بوم شناختی سازمان امکان پذیر می نماید . مسئولیت اجتماعی کسب درآمد از طریق شهروندی خوب شرکت، و پیاده سازی این رویکرد استراتژیک در کسب و کار می باشد.
وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی یک استراتژی است نه ابزاری برای امور خیریه، افزود: ،مسئولیت اجتماعی نباید به معنای انجام امور خیریه باشد.انجام امور خیریه می تواند مکملی برای مسئولیت اجتماعی شرکت باشد. امور خیریه جزو مسائل بیرونی یک کسب و کار محسوب می گردد اما مسئولیت اجتماعی برای یک سازمان هم امور داخلی و هم امور بیرونی را در برمی گیرد.
جعفریانی خاطرنشان کرد: برای اجرای مسئولیت اجتماعی در یک سازمان مشکلات و نگرانی هایی وجو دارد که اگر بخواهیم به برخی از این چالش ها اشاره کنیم، شامل: برنامه ای برای طرح ریزی و برنامه ریزی مسئولیت اجتماعی در سازمان ها وجود ندارد، فقدان دانش در مورد سرمایه گذاری مسئولیت اجتماعی شرکت ها – گزارش دهی و کنترل ناکافی، اکثر شرکت ها بر این باورند که مسئولیت اجتماعی صرفا به امور خیریه مربوط است، تمرکز بر عوامل بیرونی به جای تمرکز بر مسائل داخلی در شرایطی که خطاهای متعددی در بعد داخلی برنامه های مسئولیت اجتماعی وجود دارد مانند آموزش، سلامتی، ایمنی و امنیت کارکنان و فقدان منابع مالی و فنی برای پیاده نمودن مسئولیت اجتماعی است.
مدرس مسئولیت اجتماعی در بخش دیگری از کارگاه آموزشی دومین دوره جشنواره روابط عمومی مسئولیت اجتماعی در خصوص تعریف گزارش دهی اجتماعی GRI گفت: حوزه دیگری از استاندارد سازی خصوصی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ ظهور کرده در ارتباط با گزارش دهی اجتماعی یا گزارش دهی پایداری است. در پاسخ به تقاضای حسابرسی بیشتر و شفافیت بهتر، شرکت ها شروع به انتشار «گزارشات اجتماعی» کردند. این گونه از گزارشات، همچنین ناشی از علاقه سرمایه‌گذاران هم بودند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذارانی که اهمیت فزاینده ابعاد غیر مشهود و غیر مالی شرکت‌ها مانند اعتبار و وجهه شرکتی را به عنوان عامل موثری بر عملکرد شرکت، درک کرده بودند. سرمایه‌گذاران همچنین به شواهد و مدارکی مبنی بر ریسک‌های مدیریت بر حسب توانایی شرکت علاقه‌مند بودند. در پاسخ به این نیازها، بعضی شرکت‌ها، با گزارش استانداردهای حوزه خود در سطح بین‌المللی موافقت کردند.
مدرس مسئولیت اجتماعی عنوان کرد: بیشترین پیشرفت از این لحاظ، اقدامات گزارش‌دهی جهانی (GRI) بود که برای گسترش و تبلیغ تولیدهای گزارش‌دهی پایدار برای گزارش‌دهی درباره ابعاد اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی فعالیت‌ها تولیدات یا خدمات شکل گرفت. GRI یک سازمان استانداردسازی چند ذینفعی است دستورالعمل گزارش‌دهی پایدار، در برگیرنده بسیاری از استانداردهای اجتماعی اقتصادی زیست محیطی در سطح بین‌المللی است.
جعفریانی بیان داشت: GRI با دبیر کل سازمان ملل، کوفی عنان در معاهده جهانی (Global Compact)همکاری کرده است. امروزه بیش از ۱۰۰۰شرکت دربیش از ۵۰ کشور از دستورالعمل گزارش دهی GRI استفاده می‌کنند. همچنین یک استاندارد خصوصی در ارتباط با حسابرسی، گزارش‌دهی پایدار برای ذینفعان ارائه شده است.
وی در پایان کارگاه به چهار محور اصلی گزارش دهی یکپارچه اشاره کرد و به توضیحاتی در خصوص این محورها پرداخت و گفت: چهار محور اصلی گزارش دهی یکپارچه شامل: استانداردهای با محوریت موارد فراگیر / عمومی و جهانشمول استاندارد؛ استانداردهای با محوریت فعالیت های اقتصاد؛ استانداردهای با محوریت فعالیت های محیط زیست و استانداردهای با محوریت فعالیت های اجتماعی می باشد.

این مطالب را نیز ببینید!

مسئولیت اجتماعی فردی یعنی تاثیرگذاری مثبت بر دیگران

مسئولیت اجتماعی فردی یعنی تاثیرگذاری مثبت بر دیگران

Originally posted 2022-07-06 17:24:28. مسئولیت به نوع پذیرش عمل انجام شده از سوی شخصی گفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.