صفحه اصلی / اجتماعی / تانیا چاتکن، قاضی سختگیر پرونده ترامپ کیست؟

تانیا چاتکن، قاضی سختگیر پرونده ترامپ کیست؟

سال ۲۰۲۱ قاضی چاتکن تلاش‌های دونالد ترامپ برای جلوگیری از دسترسی یک کمیته‌ کنگره به مجموعه‌ای از اسناد کابینه ترامپ در کاخ سفید را با گفتن این جمله ناکام گذاشت: «رئیس جمهورها پادشاه نیستند، و شاکی هم رئیس جمهور نیست.»

این اقدام قاضی چاتکن جان تازه‌ای به تحقیقات کنگره داد که حاصل آن بعد از اعلام اتهام جک اسمیت، بازپرس ویژه علیه آقای ترامپ، باز هم روی میز خانم چاتکن قرار گرفت.

ارجاع پرونده به این قاضی احتمالا تیم حقوقی دونالد ترامپ را نگران کرده است. نام این قاضی ۶۱ ساله در دو سال گذشته با احکام سنگینی گره خورده که برای شرکت‌کنندگان در شورش علیه کنگره آمریکا صادر کرده است.

تانیا چاتکن، زاده شهر کینگستون در جامائیکا، برای تحصیل در دانشگاه جورج واشنگتن به آمریکا مهاجرت کرد و بعد از آن به دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا رفت.

بیش از یک دهه در واشنگتن به عنوان وکیل تسخیری فعالیت کرد و به روایت زندگی‌نامه‌اش در آنجا «وکالت چندین پرونده در دادگاه استیناف را بر عهده گرفت و در جلسات محاکمه بیش از ۳۰ پرونده،‌ از جمله چندین مورد جرایم بسیار جدی شرکت داشت».

سال ۲۰۱۴ باراک اوباما،‌ رئیس جمهور وقت آمریکا، چاتکن را به عنوان نامزد ریاست دادگاه ناحیه کلمبیا در آمریکا پیشنهاد داد و سنا با ۹۵ رای موافق و بدون هیچ رای مخالفی او را تایید کرد.

او در این سمت قضاوت دادگاه ده‌ها نفر را بر عهده داشته که متهم به شرکت در حمله به ساختمان کنگره آمریکا در روز ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ شده بودند.

آخرین خبر از دادگاه ترامپ را اینجا بخوانید

با وجود آن که بعضی از همکاران تانیا چاتکن لحن صریح‌تری در انتقاد از نقش ترامپ در این شورش داشته‌اند -و حتی یکی از آنها رئیس جمهور سابق را «شارلاتان» خطاب کرده- تعداد کمی از آنها احکامی به شدت و سنگینی مجازات‌های قاضی چاتکن برای متهمان شورش صادر کرده‌اند.

موارد انگشت‌شماری بوده که در آن قضات این پرونده‌ها احکام حبس طولانی‌تری از آنچه دادستانی درخواست کرده بود،‌ صادر کرده‌اند. در میان این موارد نام خانم چاتکن بیش از بقیه به چشم می‌خورد.

یکی از این پرونده‌ها مربوط به یک زوج ساکن اوهایو بود که متهم به ورود به ساختمان کنگره «از یک پنجره شکسته» در زمان شورش شده بودند. قاضی چاتکن یکی از این دو نفر را به ۲۰ روز و دیگری را به ۱۴ روز حبس محکوم کرد در حالی که دادستانی تنها درخواست حبس خانگی برای آنها کرده بود.

به گزارش واشنگتن پست تمام ۳۱ متهمی که در مقابل او در دادگاه حاضر شده‌اند -کم یا زیاد- بلا استثنا حکم زندان گرفته‌اند.

مشهور است که چاتکن احکام سنگین متهمان را با لحنی بسیار صریح صادر می‌کند.

او در یکی از جلسات صدور حکم در سال گذشته میلادی گفت: «این میهن‌پرستی نیست، ایستادن کنار یک نفر -که به خوبی می‌داند انتخابات را باخته است- به جای حمایت از قانون اساسی‌ که آن فرد سعی در ویران کردنش را داشت، به معنای ایستادن برای آمریکا نیست.»

به یکی از متهمان دیگر گفت که او و دیگر مهاجمان به کنگره در «تلاش خشونت‌آمیزی برای سرنگونی دولت» دست داشته‌اند که «نزدیک بوده موفق شود».

قاضی چاتکن قبلا در توضیح شیوه برخوردش گفته است که «باید روشن شود که تلاش برای براندازی دولت با توسل به خشونت، تلاش برای جلوگیری از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و حمله به ماموران اجرای قانون در جریان آن تلاش‌ها، با مجازاتی مطلقا قاطع روبرو می‌شود.»

او قبلا از مجازات نشدن افرادی ابراز ناامیدی و ناخشنودی کرده بود که به گفته او، دانسته به هواداران آقای ترامپ دروغ گفته‌ بودند.

قاضی چاتکن در جریان یکی از جلسات صدور حکم در سال ۲۰۲۱ در واکنش به اظهارات یکی از متهمان گفته بود: «شما به نکته بسیار خوبی اشاره کردید،‌ این نکته که افرادی که شما را تحریک و تشویق کرده بودند که راه بیفتید و وارد عمل بشوید و بجنگید، خود آنها با اتهامی روبرو نشده‌اند.»

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.