صفحه اصلی / اجتماعی / دلیل سوزاندن مازاد سهمیه بیش از ۳۶۰ لیتر بنزین چیست؟ / بوی گرانی بیش از همیشه به مشام میرسد

دلیل سوزاندن مازاد سهمیه بیش از ۳۶۰ لیتر بنزین چیست؟ / بوی گرانی بیش از همیشه به مشام میرسد

امیرحسین دانایی- پس از سهمیه بندی مجدد بنزین در آبان ماه سال ۹۸ و گذشت ۶ ماه از شروع این تصمیم پر سروصدای اقتصادی، در اردیبهشت ماه سال ۹۹ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد اگر فردی از ابتدای زمان سهمیه‌بندی بنزین از سهمیه‌اش استفاده نکرده باشد، سهمیه اردیبهشت به آن فرد تعلق نمی‌گیرد.

رفته رفته با سخت تر شدن شرایط در سال ۹۹ و همه گیری کرونا و همچنین کاهش چشمگیر مصرف بنزین در سطح کشور، تصمیم برآن شد که سقف ذخیره بنزین در کارت های سوخت به ۹ ماه و یا معادل ۵۴۰ لیتر برای خودروهای شخصی افزایش یابد.

خبر مربوط به این تصمیم را در اینجا بخوانید: سقف ذخیره سهمیه بنزین در کارت سوخت به ۵۴۰ لیتر افزایش یافت

این اقدام در حالی صورت گرفت که کارت های سوخت موجود در دست رانندگان، در دوران گذشته سهمیه بندی، قابلیت ذخیره سهمیه سوخت تا بیش از ۱۰۰۰ لیتر را دارا بوده و عملا نیازی به اجرا و اعمال زیرساختی خاص برای اجرای این تصمیم نبود.

طبق روال هرماهه ساعت صفر بامداد یکشنبه (یکم بهمن ماه ۱۴۰۲) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، در کارت‌های هوشمند سوخت شارژ شد.

هنوز ساعتی از شارژ بهمن ماه کارت های سوخت نگذشته بود که در اقدامی شبانه و بدون اطلاع قبلی، سهمیه بهمن ماه برای کسانی که پیش از شارژ مجدد این ماه در کارت های سوخت خود ۳۶۰ لیتر و یا بیشتر بنزین داشته اند، از آنها بازپس گرفته شد!

این خبر با ظاهری متفاوت مطرح شد و در آن صحبت از کاهش سهمیه بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومانی کارت های سوخت شخصی بود.

پیش از این، بعد از به اتمام رسیدن بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی، ۱۵۰ لیتر سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی تخصیص داده میشد که به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت.

بیتشتر بخوانید: کاهش سهمیه بنزین آزاد به ۱۰۰ لیتر

در حاشیه این موضوع، اشاره به کاهش سقف ذخیره بنزین ۱۵۰۰ تومانی از ۹ ماه به ۶ ماه و بازگشت به شرایط پیش از کرونا شده بود، ولی در رابطه با سوختن مازاد ۳۶۰ لیتر موجود در کارت ها، توضیحی داده نشد.

در خبرها مطرح شده بود که امکان ذخیره سهمیه‌ بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت بیش از ۳۶۰ لیتر وجود ندارد و اگر کارت سوختی، به این میزان سهمیه بنزین ۱۵۰۰تومانی داشته باشد، سهمیه جدید به این کارت در ماه‌های آتی واریز نخواهد شد.

با دقت در متن خبرهای منتشر شده اینطور استنباط می شود که قرار نیست سهمیه ای سوخته شود و رانندگان تا پایان ماه امکان و فرصت مصرف مازاد بر ۳۶۰ لیتر موجود در کارت های سوخت خود را خواهند داشت.

پس از مراجعه رانندگان به پمپ های بنزین و روبرو شدن با کارت سوختی که بخش قابل توجهی از بنزین سهمیه‌ای آن دیگر وجود ندارد، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی اظهار کرد: روال تخصیص سوخت بنزین یارانه‌ای مانند گذشته است و جای نگرانی نیست.

گویا نگرانی از نظر مسئولین متفاوت است و هیچ تضمینی برای باقیمانده سهمیه سوخت موجود در کارت ها، چه از نظر مقدار و چه از نظر قیمت وجود ندارد.

آیا شما هم با کاهش مقدار سهمیه خود مواجه شده اید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.