صفحه اصلی / اجتماعی / مرگ تدریجی یک رویا؛ روحانی تبدیل به احمدی‌نژاد می‌شود یا هاشمی؟

مرگ تدریجی یک رویا؛ روحانی تبدیل به احمدی‌نژاد می‌شود یا هاشمی؟

تحقق پیش‌بینی خبرفوری

امروز خبر رد صلاحیت حسن روحانی به مهم ترین خبر محافل سیاسی تبدیل شد.

۲ هفته قبل خبرفوری در شماره هفتاد و هفتم روزنامه خود از رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری خبر داد، خبری که در فضای مجازی بازخورد زیادی دریافت کرد و امروز سایت حسن روحانی با تایید این موضوع از رد صلاحیت حسن روحانی خبر داد.

در همین حال سخنگوی شورای نگهبان خبر رد صلاحیت روحانی را تکذب کرده و اعلام کرد که همچنان باید منتظر اعلام نتایج ماند.

با وجود تکذیب شورای نگهبان اما فعالان سیاسی واکنش‌های متفاوتی به این خبر نشان دادند و درباره آینده حسن روحانی گمانه‌زنی کردند.

جواد کریمی قدوسی، نماینده پایداری در مجلس، در واکنش به رد صلاحیت روحانی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «کسی که استعداد و اراده سقیفه سازی را داشت توسط شورای محترم نگهبان رد صلاحیت شد.»

برای درک توییت کریمی قدوسی باید بدانید که ماجرای سقیفه بعد از رحلت پیامبر اتفاق افتاد و در سقیفه ابوبکر بعنوان خلیفه‌ مسلمین انتخاب شد، اشاره‌ای غیرمستقیم به سخنان حسن روحانی مبنی بر اهمیت مجلس خبرگان آینده برای تعیین جانشین رهبری

حمید رسایی فعال سیاسی اصولگرا نیز نوشت: «حالا باید برای محاکمه روحانی و روشن شدن برخی ابهامات روزشماری کنیم!»

ادامه مسیر هاشمی یا احمدی‌نژاد؟

پیش‌بینی واکنش حسن روحانی به رد صلاحیتش کمی دشوار به نظر می‌رسد، برخی معتقد هستند او ممکن است چشم به اتفاقاتی مثل تجدید نظر شورای نگهبان یا حکم حکومتی برای تایید صلاحیتش داشته باشد.

یک احتمال دیگر هم ادامه همین وضعیت است؛ یعنی تغییری در وضعیت صلاحیت حسن روحانی ایجاد نشود.

با توجه به پیش‌بینی‌ها عدم تغییر در وضعیت صلاحیت روحانی محتمل‌تر است و باید منتظر ماند و دید او در ادامه حیات سیاسی‌اش کدام مسیر را می‌گزیند.

برخی رسانه‌های نزدیک به حسن روحانی معتقد هستند او احتمالا رفتاری مانند هاشمی رفسنجانی پس از رد صلاحیت در پیش بگیرد؛ هاشمی پس از رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان همچنان خواستار افزایش مشارکت مردم پای صندوق‌های رای بود.

احتمال دیگر در پیش گرفتن رویه تحریم انتخابات توسط حسن روحانی است که پیش‌ از این احمدی‌نژاد آن را در انتخابات ۱۴۰۰ اتخاذ کرد، رویه‌ای که با توجه به شناخت خشم روحانی از ساختارهای جمهوری اسلامی بعید به نظر می‌رسد.

آخرین احتمال هم که با توجه به شخصیت حسن روحانی می‌توان برای آن کمترین شانس را قائل شد، گوشه‌گیری او از دنیای سیاست است، مانند سیاسی که ناطق نوری در چند دهه گذشته اتخاذ کرد و از فضای سیاسی کشور دور ماند.

 

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.