صفحه اصلی / اجتماعی / منفعت مخالفین برجام در استمرار بحران است/ ظریف یا امیرعبداللهیان را پای میز محاکمه نبرید/ اسرائیل متخصص نفوذ در سیستم‌های امنیتی است

منفعت مخالفین برجام در استمرار بحران است/ ظریف یا امیرعبداللهیان را پای میز محاکمه نبرید/ اسرائیل متخصص نفوذ در سیستم‌های امنیتی است

احمد نقیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرفوری در خصوص سرنوشت برجام اظهار کرد: دو گروه، یکی در داخل و دیگری در خارج مطلقا مایل نیستند مسئله برجام فیصله پیدا کند و انواع کارشکنی‌ها را انجام می‌دهند و اکنون نیز به طور کل آن را منتفی اعلام کرده‌اند. اینکه ایران ظرف ۱۲ روز بتواند به بمب اتم دست پیدا کند، مسئله را به سمتی می‌برد که احتمالا قراردادی جدیدی وضع بشود که وقتی ایران وارد چنین مرحله‌‍ای شد تهدیدهایی را عملی کنند.

وی افزود: مسئله برجام پیچیده شده است و به سرانجام نمی‌رسد و چیزی هم به نسبت قبل عوض نشده؛ همان‌هایی که در داخل و خارج مخالف برجام بوده‌اند اکنون هم هستند. مخالفین برجام منفعت خود را در استمرار بحران می‌بینند زیرا اگر مسئله برجام فیصله پیدا کند، تحریم‌ها از دوش کشور برداشته شده و روابط عادی می‌‌شود و طبیعتا کانال‌هایی که آن‌ها برای دور زدن تحریم‎‌ها تعبیه کرده‌اند، منتفی می‌شود.

نقیب زاده با اشاره به برخی مواضع یکسان برخی جناح‌ها در ایران و رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: متاسفانه در چند زمینه شاهد یکسان بودن مواضع برخی جناح های داخلی ایران و صهیونیست‌ها هستیم.  جناحی در ایران مخالف برجام است و گروه مقابل آن که قوی بوده و در اسرائیل است و ریشه‌هایی در آمریکا دارد، نیز با حصول توافق مخالف است.

این استاد علوم سیاسی در خصوص عملکرد امیرعبداللهیان گفت: دلیلی ندارد که کاسه و کوزه‌ها را بر سر امیرعبدالهیان بشکنیم، او و سایر وزرا دست و پایشان بسته است و مسئله به قدری پیچیده است که به سادگی نمی‌توان انگشت اتهام به سمت کسی گرفت. قضیه برجام را از دست امیرعبدالهیان خارج کردند و وزارت امور خارجه دخل و تصرف چندانی در این مسئله نداشت.

وی افزود: اراده‌ای که باید باشد و راه برجام را باز کند دیگر وجود ندارد، پس دلیلی ندارد که ظریف و امیرعبداللهیان را محاکمه کرده و تقصیرها را بر دوش آن‎‌ها نهاد. به همین سادگی نیست که در شناسایی مقصرین مغفول ماندن برجام شخص یا اشخاصی را نام برد؛ این مسئله در مورد گروه‎های مخالف برجام در خارج ساده ولی درباره گروه‌های مخالف آن در داخل پیچیده‌ است.

نقیب زاده با تاکید بر برخی مواضع افراد در قبال برجام خاطرنشان کرد: کافی است به توییت‌های ظریف توجه کنید تا بفهمید ماجرا از چه قرار است؛ علیرضا اکبری که جاسوس انگلستان شناخته و اعدام شد از مخالفان سرسخت برجام بود که ظریف در توییتش نوشته بود او دوبار ما را تا پای چوبه‌دار برد و همین امر گویای این است که نظام ما چندان شفاف نیست که بدانیم چه کسی یا چه جناحی دارد چه کار می‌کند.

وی تصریح کرد: از ابتدا مشخص بود افراد نفوذی در این زیرنظام بسیار هستند و یقینا مراکز حساس را هم در دست دارند. اسرائیل متخصص نفوذ در سیستم‌های امنیتی و نشستن پشت میز اسرائیل است؛ یقین دارم در کشورهای عربی آن شخصی که پشت میز اسرائیل نشسته رابطه‌ای با خود اسرائیل دارد.

نقیب زاده رقم خوردن فسادهایی مثل دبش و پرونده بابک زنجانی را ماحصل تحریم‌ها دانست و گفت: با حصول توافق و برداشته شدن تحریم‌ها قطعا تحولاتی ایجاد می‌شوند چرا که به خاطر تحریک‌ها تمام مراکز صنعتی و درآمدزای کشور تعطیل شد و چه مفسده‌ای برای دور زدن این تحریم‌ها بوجود آمد؛ از بابک زنجانی گرفته تا چای دبش.

وی افزود: همه این مسائل پس از مدتی دکان‌دارانی پیدا می‌کند همانطور که در قضیه کمک به فلسطینیان گروهی برای بردن کمک‌‌ها تشکیل شد که از آن درآمدی نیز دارند و طبیعتا با هرگونه تغییر در سیاست خارجی ایران مخالفت می‌کنند.

گفتگو از حانیه برومند

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.