صفحه اصلی / اجتماعی / ورزش ایران در سال ۱۴۰۲/ از درخشش هادی چوپان تا فاجعه والیبال و بسکتبال

ورزش ایران در سال ۱۴۰۲/ از درخشش هادی چوپان تا فاجعه والیبال و بسکتبال

به گزارش خبر فوری، سال ۱۴۰۲ سالی پرفراز و نشیب برای ورزش ایران بود. اگرچه در این سال برخی موفقیت های ورزشی مهم برای کشور حاصل شد اما به طور کلی، تلخکامی هایی هم نصیب مردم شد. در این گزارش قصد داریم مروری بر موفقیت ها و ناکامی های تیم های ورزشی کشورمان در سال ۱۴۰۲ داشته باشیم.

خوب های ورزشی ایران در سال ۱۴۰۲

از جمله رویدادهای خوب و به یادماندنی ورزشی ایران، موفقیت زنان ورزشکار در عرصه های مختلف و کسب مدال های رنگارنگ و افزایش سهم آنان از سهمیه های المپیک پاریس بود. زنان ورزشکار ایرانی هر سال بیش از سال پیش موفقیت کسب می کنند و به خصوص در ورزش های تیمی پیشرفت قابل توجهی داشته اند.

از دیگر موفقیت های ورزشی سال ۱۴۰۲ درخشش کاروان پارالمپیک ایران در بازی های آسیایی هانگژو بود. ایران در این مسابقات با کسب ۱۳۱ مدال طلا و نقره و برنز توانست تاریخ سازی کرده و نایب قهرمان این مسابقات شود و بعد از چین در مقام دوم قرار بگیرد.

به جز این، ایران توانست در سال ۱۴۰۲ موفقیت های قابل اعتنایی در برخی رشته ها مانند شنا، شطرنج، تنیس روی میز، بدنسازی و پرورش اندام و… به دست آورد. برخی از این موفقیت ها مربوط به مسابقات آسیایی هانگژو بود؛ از جمله موفقیت تیم تنیس روی میز و شنا و شطرنج و کسب مدال های رنگارنگ. برخی نیز مربوط به مسابقات جهانی مختلف؛ از جمله قهرمانی تیم فیتنس و پرورش اندام در مسابقات جهانی اسپانیا.

بدهای ورزشی ایران در سال ۱۴۰۲

با این حال، تیم های ورزشی ایران در برخی رشته ها نتوانستند موفقیت سال های قبل خود را تکرار کرده و ناکام بودند. برخی از این ناکامی ها مربوط به مسابقات جهانی بود و برخی نیز  به مسابقات المپیک آسیایی هانگژو مربوط می شد (اینجا بخوانید).

یکی از ناکامی های ایران در سال ۱۴۰۲ در والیبال رخ داد. اگرچه ایران توانست مدال طلای والیبال مسابقات هانگژو را به دست آورد، اما در لیگ جهانی نتایج بسیار بدی گرفت و در مسابقات مقدماتی المپیک نیز ناکام بود. نتایج بد و دور از انتظار والیبالی ها باعث اخراج بهروز عطایی، سرمربی وقت تیم ملی والیبال شد.

ناکامی دیگر مربوط به تیم بسکتبال بود. تیم ملی ایران هم در جام جهانی نتایج بدی گرفت و تمام نتایج خود را واگذار کرد و هم در مسابقات هانگژو ناکام بود و با شکست از فیلیپین از مسابقات حذف شد.

در المپیک آسیایی مشخص شد که وضعیت ایران در برخی رشته ها به شدت وخیم است و تیم ملی در برخی ورزش ها افت شدیدی داشته است. شمشیربازی که زمانی امید ایران برای کسب مدال المپیک بود، ناامید کننده ظاهر شد. بوکسورها نتایج ضعیفی گرفتند و دوومیدانی و تکواندو و تیراندازی هم نتوانستند رضایت بخش عمل کنند. وضعیت فوتبال هم که از همه بدتر بود. تیم ملی امید در طول کمتر از یک ماه دو فرصت حیاتی را به بدترین شکل ممکن از دست داد. تیم رضا عنایتی هم وداعی زودهنگام از مسابقات مقدماتی المپیک ۲۰۲۴ پاریس داشت و هم به شکلی عجیب و ناباورانه از هنگ کنگ شکست خورد و در دور یک چهارم نهایی با مسابقات آسیایی هانگژو خداحافظی کرد.

نتایج فوتبالیست های بزرگسال نیز چنگ زیادی به دل نزد. تیم ملی فوتبال ایران اگرچه توانست در مسابقات جام ملت های آسیای قطر، ژاپن پرافتخار و قدرتمند را شکست دهد اما در نیمه نهایی به قطر باخت و در عین شگفتی از دور مسابقات حذف شد. همچنین، عملکرد باشگاه های ایرانی حاضر در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا خوب نبود و به جز سپاهان اصفهان، سایر نمایندگان ایران در همان دور مقدماتی از مسابقات حذف شدند. در این میان، تنها درخشش تیم ملی فوتبال ساحلی بود که توانست شادی را به لب ایرانیان بیاورد. ساحلی بازان ایرانی توانستند در مسابقات جام جهانی به مقام سوم برسند.

سال ۱۴۰۳؛ سال سرنوشت ورزش ایران

عیار ورزش ایران در شهریور سال ۱۴۰۳ مشخص می شود. قرار است در این ماه مسابقات المپیک پاریس برگزار شود. تلاش ها و برنامه ریزی های تیم های مختلف، زمانی به ثمر می رسد که در این مسابقات موفقیتی حاصل شود. المپیک چشم انداز ورزش هر کشور است و تمام هدف ها معطوف به آن است. از این رو می توان سال ۱۴۰۳ را سالی سرنوشت ساز برای ورزش ایران دانست.

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.