صفحه اصلی / اجتماعی / پُرتکرارترین سریال و فیلم‌های پخش شده از صداوسیما؛ از مختار تا جومونگ

پُرتکرارترین سریال و فیلم‌های پخش شده از صداوسیما؛ از مختار تا جومونگ

حسین نیازبخش- گمانه زنی ها در رابطه با پخش سریال مختارنامه همچنان ادامه دارد. شکی نیست که مختارنامه تکراری ترین سریال تلویزیون است که هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم و صفر  به اشکال مختلف از صدا و سیما پخش می شود. تکرار بیش از اندازۀ این سریال باعث شد بسیاری از کاربران فضای مجازی شروع به شوخی با این موضوع کنند. برخی نیز از صدا و سیما انتقاد کردند و گفتند تلویزیون هر سال سعی می کند کنداکتور خالی خود را با پخش مجدد سریال هایی مانند مختارنامه پر کند.

این انتقادها و شوخی ها سرانجام کار خود را کرد. سال گذشته برای اولین بار، تلویزیون اعلام کرد که سریال مختارنامه را پخش نمی کند. با این حال، صدا و سیما نتوانست جلوی خود را بگیرد و شبکۀ قرآن شروع به پخش این سریال کرد. امسال نیز مجددا صدا و سیما اعلام کرد قصد ندارد مختار را پخش کند. با این حال، گروهی از طرفداران این سریال کمپینی در خبرگزاری فارس ایجاد کرده و از رئیس صدا و سیما خواستند امسال نیز این سریال را به کنداکتور برنامه های محرمی اضافه کند. با انتشار این خبر، مجددا منتقدان شروع به انتقاد کردند و بین آنان و موافقان پخش مختار بحث درگرفت.

هنوز مشخص نیست تکلیف پخش مجدد مختارنامه چه می شود. اما مشخص است که صدا و سیما در این سال ها بیش از گذشته به پخش سریال ها و فیلم های سینمایی تکراری روی آورده است. به مناسبت پخش احتمالی سریال مختارنامه قصد داریم مروری بر برخی از تکراری ترین سریال ها و فیلم های سینمایی پخش شده از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم.

به جز مختارنامه که در صدر سریال های تکراری تلویزیون است سریال های زیر نیز بارها از صدا و سیما پخش شده اند:

یوسف پیامبر

سریال یوسف پیامبر یکی از پرتکرارترین سریال های تلویزیون است. این سریال نخستین بار از شبکه یک سیما پخش شد و از آن به بعد بارها از شبکه تماشا و آی فیلم بازپخش شد. کارگردان سریال یوسف پیامبر، مرحوم فرج الله سلحشور است و نقش حضرت یوسف(ع) را هم مصطفی زمانی بازی می کند که بعد از بازی در این نقش، به شهرت زیادی رسید.

افسانۀ جومونگ

در میان سریال های خارجی، هیچ یک مانند افسانه جومونگ بازپخش نشده اند. این سریال اولین بار در سال ۱۳۸۷ از شبکه سه پخش و از آن زمان، بارها بازپخش شده است. افسانه جومونگ در مورد زندگی جومونگ، بنیان‌گذار گوگوریو است، که از سال ۳۷ پیش از میلاد تا ۱۹ پیش از میلاد بر منچوری و بخش شمالی شبه ‌جزیره کره حکومت می ‌کرد.

سریال‌های ماه رمضانی رضا عطاران

رضا عطاران با ساخت سه سریال مناسبتی ماه رمضان یعنی «خانه به دوش»، «متهم گریخت» و «بزنگاه» یکی از مهم ترین فیلمسازان صدا و سیما به حساب می آید. تقریبا هیچ سالی نبوده که یکی از این سه سریال از تلویزیون بازپخش نشود. این تکرار به خصوص در ماه رمضان شدت می گیرد.

پاورچین

مهران مدیری، سریال جذاب و ماندگار کم ندارد. اما از بین سریال های او، پاورچین بیش از همه پخش شده است. روستای خیالی برره برای اولین بار در این سریال ساخته شد. این ایده بعدها تکمیل شد و زمینه ساز ساخت سریال «شبهای برره» گردید که اتفاقا مورد بی مهری صدا و سیما قرار گرفته و تلویزیون علاقه ای به پخش مجدد آن ندارد.

در پناه تو

سریال «در پناه تو» یکی از اتفاقات فرهنگی مهم در دهه ۷۰ بود. این سریال اولین سریال جدی بعد از انقلاب بود که به عشق های دانشجویی می پرداخت. مثلث رامین پرچمی، لعیا زنگنه و حسن جوهرچی آن قدر جذاب بود که «در پناه تو» را به یکی از ماندگارترین سریال های ایران تبدیل کرد. به همین علت، از دهه ۷۰ تا کنون، این سریال بارها و بارها از تلویزیون پخش شده است.

شب دهم

بعد از مختارنامه، شب دهم حسن فتحی مهم ترین سریال مناسبتی ماه محرم به حساب می آید. شب دهم در سال  ۱۳۸۰ ساخته شد و همان زمان هم همه را پای تلویزیون میخکوب کرد. فیلمنامه درست و جذاب، شمایل دوست داشتنی نقش اصلی یعنی حسین یاری (حیدر) و رابطه اش با معشوقش (کتایون ریاحی) و مادرش (ثریا قاسمی) و دوست لوطی اش، یاور (پرویز فلاحتی) همه و همه باعث ماندگار شدن این سریال شدند. شب دهم از زمان پخش تا کنون بارها تکرار شده است. آی فیلم، شبکه تماشا و سایر شبکه های سیما علاقه مند پخش مجدد این سریال بوده اند.

سه در چهار

سه در چهار یکی از درخشان ترین کمدی های دو دهه اخیر تلویزیون و قطعا بهترین کار مجید صالحی در مقام کارگردان است. درخشش علی صادقی در این سریال در کنار زوج دوست داشتنی رحمان و سیروس (مهران رجبی و محمد کاسبی) و بازی خوب و به جای سایر بازیگران، باعث شدند سه در چهار از زمان پخش یعنی سال ۱۳۸۷ تا کنون، تقریبا هر ساله بازپخش شود.

مرگ تدریجی یک رویا

شاید عجیب باشد اما سریال فریدون جیرانی که در سال ۱۳۸۷ از شبکه دو پخش شد و حتی در آن زمان هم آنقدر که باید و شاید ندرخشید، یکی از تکراری ترین سریال های تلویزیون است که در این سال ها بارها از شبکه های مختلف به خصوص تماشا و آی فیلم پخش شده است. این سریال داستان یک نویسنده به اسم مارال عظیمی (سامیه لک) است که با نوشتن یک رمان معروف می ‌شود. او با وسوسه‌ های خواهرش (ستاره اسکندری) و یک منتقد ادبی که به او علاقه دارد، از همسرش حامد یزدان پناه (دانیال حکیمی) جداشده و با دخترش به ترکیه فرار می کند.

میوۀ ممنوعه

سریال میوۀ ممنوعۀ حسن فتحی با بازی درخشان علی نصیریان،  تبدیل به یکی از سریال های خاطره ساز ماه رمضان شد. نصیریان در این سریال توانست نقش حاج یونس فتوحی (پیرمرد ثروتمند و عابدی که در پیری عاشق یک دختر جوان می شود و زندگی اش را به پای آن دختر می ریزد) را به یکی از درخشان ترین نقش های تلویزیون تبدیل کند. سریال میوه ممنوعه از زمان پخش تا کنون بارها از شبکه های مختلف پخش شده  و یکی از تکراری ترین سریال های تلویزیون است.   

نابرده رنج

سریال نابرده رنج در سال ۱۳۹۰ از شبکه سه پخش شد اما از آن زمان تا کنون بارها از خود شبکه سه، شبکه آی فیلم و شبکه تماشا تکرار شده است. کارگردان این سریال علیرضا بذرافشان است و کامبیز دیرباز، سام درخشانی، سحر دولتشاهی، سیاوش طهمورث و چند بازیگر نام آشنای دیگر در آن بازی کرده اند. این سریال به زندگی جوان بدشانسی به نام اسد (کامبیز دیرباز) می پردازد که برای پیدا کردن یک گنج ارزشمند باید به مناطق عملیاتی جنگ تحمیلی برود.

فیلم های سینمایی پرتکرار

به جز سریال های فوق، برخی فیلم های سینمایی ایرانی وخارجی هم بارها از تلویزیون بازپخش شده اند. فیلم های سینمایی محمد رسول الله (الرساله)، مادر (ساخته علی حاتمی)، گلادیاتور، تنها در خانه ۱ و ۲، مسیر سبز، ماجرای نیمروز (ساخته محمد حسین مهدویان)، رهایی از شائوشنگ، عمر مختار، ارباب حلقه ها، تروی و … از جمله پرتکرارترین و پرپخش ترین فیلم های سینمایی ایرانی و خارجی هستند.

شما به جز موارد فوق، چه سریال یا فیلم سینمایی را در ذهن دارید که تلویزیون بیش از حد، آن را پخش کرده است؟

این مطالب را نیز ببینید!

انقلاب اسلامی ایران چگونه به پیروزی رسید؟

از سال ۴۲ تا ۵۷، اجتماعات بسیاری توسط رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.