صفحه اصلی / دانش و فناوری / علم / سرانه مطالعه در جهان و ایران
سرانه مطالعه در جهان و ایران- پایگاه اینترنتی دانستنی ایران

سرانه مطالعه در جهان و ایران

#سرانه_مطالعه #دانستنی #بیشتر_بدانیم

عام‌ترین تعریف از سرانه مطالعه میانگین مدت زمان مطالعه یک نفر در یک شبانه‌روز است. اما لزوماً همیشه این تعریف صادق نیست و می‌توان به جای مدت زمان از تعداد کتاب‌های خوانده شده یا تعداد صفحات خوانده شده در طول روز نیز برای تعریف سرانه مطالعه بهره جست.

در ساده‌ترین حالت می‌توان میزان مطالعه همه افراد یک جامعه را با هم جمع نمود و بر تعداد افراد آن جامعه و تعداد روزهای در نظر گرفته شده تقسیم نمود. برای اندازه‌گیری، متوسط مطالعه در یک جامعه آماری را محاسبه نموده و به تمام جامعه تعمیم می‌دهند. البته عوامل دیگری نیز همچون تیراژ کتاب‌ها بر اندازه‌گیری سرانه مطالعه اثر دارد. پایین بودن سرانه مطالعه بر تولیدات فرهنگی و نویسندگان نیز به صورت عرضه و تقاضا اثر می‌گذارد.

سنجش سرانه مطالعه

نگاهی به مفهوم سرانه می‌تواند به ما در سنجش این شاخص یاری دهد. سرانه Per capita مفهومی آماری است و اشاره به وضعیت یک متغیر یا شاخص نسبت به هر فرد در یک مکان خاص در یک دوره زمانی معین (عموماً سال) دارد و اولین کاربرد آن در علم اقتصاد بوده است که شاخص‌هایی نظیر تولید سرانه، درآمد سرانه، تولید ناخالص سرانه، تولید خالص ملی سرانه و … از آن بهره می‌جستند. چنین شاخص‌هایی حاصل کسری است که صورت آن جمع کل متغیر مورد بررسی و مخرج آن جمعیت ساکن در یک محل خاص است. با این توصیف صورت کسر سرانه مطالعه (یا با توجه به شیوه بیان آن در اقتصاد، مطالعه سرانه) ایرانیان، میزان مطالعه مردم در طول یک سالِ معین است. میزان مطالعه می‌تواند بر حسب زمان یا تعداد عناوین مطالعه شده باشد. همچنین مخرج کسر جمعیت ایران (یا در برخی موارد جمعیت باسواد) در سال مورد بررسی است.

سرانه مطالعه در جهان

بر اساس آمارهای اعلام شده در خبرگزاری‌های ایران، سرانه مطالعه کشورهای جهان به صورت زیر است.

ژاپن:۹۰ دقیقه، انگلستان:۵۵ دقیقه، آمریکا:۲۰ دقیقه، ترکیه و مالزی:۵۵ دقیقه

اما با پیگیری استنادهای این دقایق به منبع موثق و متکی بر پژوهش نمی‌توان رسید. در واقع این آمار و ارقام اعلام شده در خبرگزاری‌های مختلف بیشتر جنبهٔ ژورنالیستی داشته و از پایه علمی محکمی برخوردار نیستند. یکی از منابع موثقی که می‌توان درباره شیوه گذران وقت مردم از آن استفاده کرد و میزان زمان اختصاص داده شده برای مطالعه را استخراج کرد، مرکز بین‌المللی مطالعات گذران وقت است. بر اساس تحقیقی که این مرکز در سال ۲۰۱۰ در ۲۲ کشور انجام داده است، بیشترین زمان اختصاص داده شده برای مطالعه در بین مردمان جهان مربوط به کشور فنلاند است و ۴۴ دقیقه در روز است.

سرانه مطالعه در ایران

در ایران آمارهای متعددی گفته می‌شود و اندازه‌های اعلام شده از ۲ دقیقه تا ۷۶ دقیقه متغیر است.

زمان‌های اعلام شده برای مطالعه هر ایرانی:

۲ دقیقه (بدون زمان خواندن قرآن، مفاتیح و روزنامه) و اگر زمان درس خواندن را هم به آن اضافه کنیم ۶ دقیقه

۷ دقیقه (در سال ۸۱)

۱۸ دقیقه و ۱۲ ثانیه (سال ۱۳۸۸ برای یک جامعه آماری با افراد ۱۲ سال به بالا)

۹۵ دقیقه

۱۲۰ دقیقه

یکی از تحقیقات آماری انجام شده در زمینه سرانه مطالعه با عنوان کتابخانه‌های عمومی و سرانه مطالعه» سعی کرده است بر اساس آمار امانت، عضویت و دیگر شاخص‌های کتابخانه‌ای تخمینی از میزان سرانه مطالعه در ایران انجام دهد. این پژوهش به رابطه زیر میان سرانه مطالعه و میزان امانت از کتابخانه‌های عمومی رسده است.

FR=۱٫۳۳۷ L+۱۴٫۰۷۸

FR: مطالعه آزاد؛ L: امانت

بر این اساس و بر اساس آمار امانت کتاب از کتابخانه‌های عمومی کشور چیزی نزدیک به ۱۴ دقیقه در روز بوده است که شامل انواع مطالعه (کتاب، روزنامه، ادعیه و …) می‌شود. یافته‌های پژوهش دیگری که توسط «شورای فرهنگ عمومی» و با عنوان «وضعیت گذران وقت مردم شهری و روستایی کل کشور» در سال ۱۳۹۰ به صورت گذران وقت انجام شده است به تخمین این پژوهش نزدیک است. بر اساس یافته‌های این تحقیق میزان زمان اختصاص داده شده به مطالعه در میان مردم ایران ۱۲ دقیقه است (این زمان شامل مطالعه کتاب، روزنامه، ادعیه و …) است.

تیراژ کتاب

تیراژ کتاب در ایران در سال‌های اخیر بسیار کاهش داشته. به طوری که تیراژ کتاب از ۳٬۰۰۰ در دهه ۵۰ و ۶۰ خورشیدی با وجود دوبرابر شدن جمعیت به ۵۰۰ عدد در دهه ۹۰ رسیده‌است.

عوامل مؤثر بر سرانه مطالعه در ایران

یکی از عوامل کاهش مطالعه در ایران سانسور و سیاست‌های فرهنگی دولت عنوان می‌شود.

همچنین عدم احساس نیاز به مطالعه در ایران از جمله عوامل پایین بودن سرانه مطالعه عنوان می‌شود.

یکی از علت‌های دیگر آن عادت تاریخی ایرانیان به ادبیات شفاهی است.

منبع: ویکی‌پدیا

این مطالب را نیز ببینید!

افکار دانشگاهیان را باید به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم‌گیران اثرگذار جامعه هم منتقل شود. به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نشست بررسی چگونگی تحقق اهداف بیانیه گام دوم، اظهار داشت: در آذر ماه شاهد روز دانشجو و روز وحدت حوزه و دانشگاه بودیم. این مسأله کماکان پر از گفت‌وگو است و می‌توان فرصت‌ها، کارکردها، تهدیدها و نقاط آسیب آن را به چند مرحله تقسیم کرد و وارد گفت‌وگو شد. وی افزود: همه اذعان دارند که فرصت‌های فراوانی پیش روی سرمایه‌های نخبگی جامعه رقم خورده و جدا از نزدیک شدن به دل‌ها، فکرها و زمینه‌سازی گفت‌وگوها که به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدای دانشجو (شهید نمادین؛ شهید ابوفتح) رقم خورد،‌ زمینه هم‌افزایی‌های فراوانی را فراهم کرد. معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: عقلای جامعه و نخبگان دانشگاهی به این جمع‌بندی رسیدند که امروز نه همه علم در دانشگاه بوده و نه همه معنویت در حوزه است، بلکه امروز ما با فرصت‌ها و تهدیدهای مشترکی بین هر دوی این نهادها مواجهیم و باید با هم‌افزایی به دنبال تبیین و نظام مسائلی باشیم که امروز به‌عنوان تهدید و فرصت می‌تواند شامل هر دو مجموعه شود. وی بیان کرد: یکی از نقاط انتقادی مشترکی بین حوزه و دانشگاه، جدا بودن از نظام مسائل حاکم بر جامعه است؛ علی‌رغم دستاوردهای علمی فراوان و معنویت به معنای واقعی، اما انتقاداتی نسبت به فضای دانشگاه داریم که مطلوب ما نیست و آسیب‌های جدی نسبت به آن وجود دارد. حجت‌الاسلام صالحی اظهار داشت: مؤلفه‌های دینداری و دینمداری در دانشگاه نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست، حتی با وجود آنکه رویکردهای انتقادی به جمهوری اسلامی وارد می‌کنند. برخی از انتقادات در فضای جامعه دانشگاه برگرفته از هویت دینی است. بی‌تفاوت نبودن، مطالبه‌گری،‌ عدالت‌طلبی، دانش‌محوری و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر که امکان دارد حتی در تقابل یا بهتر بگویم در انتقاد به برخی از ادبیات‌های مذهبی وجود دارد و با آن مواجهیم، می‌تواند نتیجه رویکرد انقلاب و اثرگذاری در حوزه و دانشگاه باشد. وی یادآور شد:‌ در مواجهه با برخی از دانشجویان متوجه می‌شویم که فضای دانشگاه فضای دین‌مدارانه‌ای نیست، البته انتقادات جدی وارد است، اما فراموش نکنیم وجه مشترک اکثریت آنها با هر گرایش سیاسی برگرفته از روحیاتی است که به‌واسطه انقلاب اسلامی در آنها ترویج و توسعه یافته است که می‌توان به روحیاتی همچون مطالبه‌گری و نقد اشاره کرد. دانشجوی امروز بی‌عدالتی و بی‌انصافی را بر نمی‌تابد و هر کسی با تفسیر خودش این جرأت را می‌یابد که در محیط غیررسمی موضوعات را به چالش بکشاند و نقد کند. معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: روش نقد باید اخلاق‌مدارانه و عادلانه باشد و این در مؤلفه دینداری است. در بین همه دستاوردها، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها از نظام مسائل جامعه قدری فاصله گرفته‌اند و آنگونه که باید و شاید ناظر به مسائل جامعه و به دنبال راه حل نیستند. علی‌رغم همه زحمات، خروجی حوزه و دانشگاه از نظام مسائل فردی و اجتماعی ما آنگونه که مطلوب ما باشد، گره باز نمی‌کند. به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، وی بیان کرد:‌ باید فکر دانشگاهیان را به سمت حل نظام مسائل جامعه سوق داد و فرآیندی را تعریف کرد که این نقطه نظرات به تصمیم‌گیران اثرگذار جامعه هم منتقل شود. انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.